Rabu, 9 Januari 2019

TUGASAN AKHIR TEORI

Soalan1:
Dengan merujuk kepada contoh-contoh, mengapa para ulama komunikasi mengkompilasi teori-teori menurut bidang komunikasi

1. Memahami erti  sebuah kebijaksanaan umum.
2. Mengetahui apa yang menjadi ruang lingkup dari kebijaksanaan umum.
3. Mengerti bagaimana proses atau tahapan dalam pembuatan suatu kebijaksanaan.
4. Memahami faktor-faktor yang mempengaruhi implementasi kebijaksanaan umum.



Soalan 2:
Apakah kedudukan konsep dalam model dan teori

KONSEP:
Konsep adalah gambaran mental atau gambaran umum sesuatu. Ia meringkaskan pemerhatian dan idea mengenai semua ciri-ciri imej itu. Sesetengah konsep, seperti umur dan jantina mudah difahami.

MODEL:
Model adalah wakil realiti. Mereka didasarkan secara langsung pada perwakilan fenomena yang sedang dikaji dan kelihatan seperti objek.
Contoh: 
-Model Sebab = abstraksi hubungan antara sebab dan akibat
-Model Program= perkhidmatan pendekatan campur tangan
-Model Peranan= seseorang yang memberi contoh tingkah laku atau moral

TEORI:
Teori ialah satu kumpulan fakta yang berkaitan, konsep dan hipotesis yang mama kedua-duanya boleh diterangkan dan ditafsirkan. Contohnya teori sistem. Apabila teori sebab dirangka sebagai panduan untuk bertindak dalam situasi profesional, mereka dirujuk sebagai prinsip amalan atau teori amalan.

KEDUDUKAN KONSEP DALAM MODEL DAN TEORI: 
Teori adalah satu anggapan yang terhasil oleh satu fenomena yang berlaku, seterusnya menjadi wakil kepada model mengikut fenomena dan teori tersebut. Oleh kerana konsep adalah Sesutu yang umum, maka kedudukan konsep dalam model dan teori boleh dianggap sebagai ‘ibu’ manakala model dan teori pula dianggap sebagai ‘anak’ kepada konsep.



Soalan 3:
Dengan menggunakan gambarajah, bagaimana anda menggunakan teori komunikasi dalam pendekatan penyelidikan deduktif dan induktif.
        


                               Induktif                                                                                   Detuktif

DEDUKTIF:
Penalaran deduktif berfungsi daripada yang lebih umum kepada yang lebih spesifik. kadang-kadang ini secara tidak rasmi disebut pendekatan (atas-bawah). 

1. (TEORI) kita mungkin mula memikirkan teori mengenai topik minat kita. kita lebih sempit daripada yang lebih spesifik.

2. (HIPOTESIS) hipotesis yang boleh kita uji. kita lebih sempit apabila kita kumpulkan.

3. (PEMERHATIAN) pemerhatian untuk mengatasi hipotesis.

4. (PENGESAHAN) ini akhirnya membawa kita untuk dapat menguji hipotesis dengan data tertentu. pengesahan (atau tidak) teori asal kami.


INDUKTIF:
Penalaran induktif berfungsi dengan cara yang lain, bergerak dari pemerhatian tertentu ke generalisasi dan teori yang lebih luas.
Secara tidak rasmi, kami kadang-kadang memanggil pendekatan ini (bawah). (sila ambil perhatian bahawa ia adalah (bawah atas) dan tidak (bawah) yang merupakan jenis perkara yang dikatakan oleh pelayan bar kepada pelanggan apabila dia cuba menutup untuk malam).
dalam penalaran induktif, kita mulakan dengan pemerhatian dan langkah-langkah khusus, mulai untuk mengesan corak dan peraturan, merumuskan beberapa hipotesis tentatif yang kita dapat meneroka, dan akhirnya akhirnya membentuk beberapa kesimpulan umum atau teori.


Soalan 4:
Dengan menggunakan contoh fenomena komunikasi, bagaimana anda memutuskan kluster teori mana untuk merujuk dan memilih teori untuk menerangkan fenomena
Contoh fenomena: Seorang pelancong British mengatakan perkataan ‘two round’ untuk meminta Pak Cik taksi berpusung di menara jam sebanyak dua kali, tetapi Pak Cik taksi tersebut berhenti . 

Kluster teori: Media, budaya, dan masyarakat

Teori untuk menerangkan fenomena: Jurang pengetahuan

Penerangan:
Seorang pelancong British menyebut perkataan ‘two round’ dengan maksud meminta Pak Cik teksi tersebut berpusing di menara jam sebanyak dua kali ketika berada di dalam teksi, namun Pak Cik taksi tersebut memahami perkataan ‘two round’ ialah ‘turun’, oleh itu Pak Cik taksi tersebut berhenti. Perbezaan budaya dan bahasa menyebabkan mesej dalam komunikasi tidak dapat disampaikan dengan baik dan jelas. Saya mengangap Pak Cik taksi tersebut mempunyai jurang  pengetahuan Bahasa Inggeris yang jauh berbanding pelancong British kerana perbezaan budaya dan tempat persekitanan yang kurang menggunakan Bahasa Inggeris sebagai bahasa pertuturan.



Soalan 5:
Mengapa kelompok teori yang berlainan boleh mempunyai teori yang sama di bawahnya.

1. Teori adalah suatu yang fakta yang umum dan boleh memasuki beberapa kolompak mengikut kesesuaian melalui fenomenanya.
2.      Teori adalah himpunan pelbagai sangkaan dai ianya masih dapat dikelaskan dalam pelbagai kelas yang sesuai dengannya.
3.      Teori yang sama namun berlainan kelas dapat menjelaskan bahawa terdapat teori adalah sesuatu penyataan yang umum.
4.      Dapat memudahkan sesuatu teori itu dikelaskan tanpa mempunyai peraturan yang terlalu ketat.






4 ulasan:

  1. ini adalah contoh untuk soalan 3, yang mengikut skema jawapan sebenar dari Abah.


    Fenomena 1. What is being said by Sabahan/Sarawakian in the social media about how the Federal government treats East Malaysia and why.

    Dapat kita kategorikan bahawa fenomena diatas dibawah kluster Public Relation, Adverstising, Marketing And Consumer Behaviour dalam kategori Agenda Setting Theory. Agenda setting menerangkan pengaruh yang sangat kuat daripada media yang berupaya untuk memberitahu kita tentang isu-isu penting. Teras Agenda Setting, ialah kejadian kesedaran awam dan kebimbangan mengenai isu-isu penting oleh media berita. Dua andaian asas yang mendasari penyelidikan paling atas Agenda Setting. Pertama, akhbar dan media yang tidak mencerminkan realiti, mereka akan menapis dan bentukkannya. Kedua, kepekatan media mengenai beberapa isu dan mata pelajaran yang membawa orang ramai untuk melihat isu-isu yang lebih penting daripada isu-isu lain. Salah satu aspek yang paling penting dalam konsep peranan agenda setting komunikasi massa adalah jangka masa bagi fenomena ini. Di samping itu, media yang berbeza mempunyai potensi Agenda setting berbeza. Teori Agenda Setting kelihatan agak sesuai untuk membantu kita memahami peranan yang meluas daripada media (contohnya pada sistem komunikasi politik).
    Justeru itu, maksud Agenda setting itu tadi sesuai dikaitkan dengan fenomena diatas, yang mana media telah menyebarkan isu-isu yang penting yang menjadi perhatian ramai. Sebagai contoh, baru-baru ini akhbar tempatan dan media sosial menyiarkan berita bahawa ada pihak yang melancarkan kempen 'Sabah Sarawak keluar Malaysia (SSKM)' untuk membangkitkan sentimen membenci Kerajaan Pusat dalam kalangan rakyat Sabah dan Sarawak. Media juga melaporkan ada pihak aktivis sosial dan politik mendakwa kerajaan pusat 'meng-anak tirikan' rakyat Sabah dan Sarawak, malah gagal melaksanakan Perjanjian 20 perkara. Sejarah menunjukkan aktivis sosial dan politik di Sabah dan Sarawak sering membangkitkan isu kedua-dua negeri itu berpisah dari Malaysia. Suara berpisah lebih lantang kedengaran di Sabah berbanding Sarawak. Malah, ada parti politik di Sabah yang memasukkan perkara itu dalam manifesto parti politik mereka dalam menghadapi pilihan raya umum. Antara tuntutan dan dakwaan yang sering dibangkitkan sebagai alasan untuk Sabah dan Sarawak berpisah dari Malaysia adalah kononnya rakyat kedua-dua negeri itu tidak puas hati terhadap kadar royalti petroleum, penjawat awam dari Semenanjung mendominasi perkhidmatan awam, rakyat Sabah dan Sarawak masih mundur berbanding di Semenanjung dan Kerajaan Pusat melayan Sabah dan Sarawak sebagai negeri jajahan.

    BalasPadam
  2. Ini juga adalah contoh ke 2 untuk soalan 4. ini juga turut menjawab soalan dgn tepat.

    Fenomena 2: How religion is presented in the media

    Bagi fenomena diatas pula, dapat kita kategorikan dibawah kategori media, culture, and society dalam cluster altercasting dan juga dibawah cluster mass media. Altercasting bermakna kita 'kuasa' penonton untuk menerima peranan tertentu yang menjadikan mereka berkelakuan dengan cara yang kita mahu mereka untuk bertindak.
    Salah satu asas Altercasting iaitu, Altercasting Manded bermakna kita 'memberitahu' orang-orang yang mereka (atau sepatutnya) dengan membuat peranan penting yang sedia ada ( 'Anda sebagai seorang Islam sepatutnya ....'), dengan meletakkan orang lain dalam peranan tertentu ( 'Anda sebagai remaja islam perlu .... '), dengan mengaitkan identiti baru atau peranan kepada seseorang, atau dengan meminta orang ramai untuk memainkan peranan.
    Media dan teknologi memainkan peranan penting dalam menyebarkan maklumat dan mendidik masyarakat berkaitan dengan masalah sosial, ekonomi, politik dan agama. Melihat kepada komunikasi Islam, penggunaan media bagi menyampaikan mesej agama telah digunakan sejak zaman Islam lagi iaitu sejak zaman Rasulullah S.A.W, ketika itu boleh dikaitkan sebagai media dakwah, kerana komunikasi dalam Islam merupakan dakwah iaitu mengajak umat untuk menyakini Aqidah dan Syariat Islam
    Sehubungan dengan itu, terdapat beberapa kajian penggunaan media baharu dalam aktiviti pendakwah dan tujuan keagamaan dalam penggunaannya juga bukan lagi sesuatu yang asing. Media sosial kini merupakan fenomena kepada masyarakat dunia dan dilaporkan terdapat lebih 500 juta pengguna Facebook dan lebih 100 juta pengguna Twitter di seluruh dunia (Zulkifli 2008). Malah di Malaysia juga telah direkodkan melebihi 12 juta rakyat mempunyai akaun Facebook. Internet menawarkan pelbagai fungsi kepada pengguna di seluruh dunia. Umar dan Samsudin (2010) mendapati masyarakat Islam menggunakan internet untuk mencari maklumat berkaitan dengan isuisu agama Islam seperti hukum-hakam, urusan menunaikan haji dan umrah, isu-isu semasa dalam Islam dan dunia Muslim, sejarah atau sirah Nabi dan mendapatkan nasihat mengenai jodoh serta tafsiran hukum Islam. Selain itu, Internet juga dijadikan sumber untuk mempelajari lebih banyak mengenai Islam seperti untuk mencari maklumat tentang kepercayaan agama, amalan serta perayaan keagamaan (Chawki 2010), sebagai sumber maklumat keagamaan.

    BalasPadam
  3. Pengkaji komunikasi mengklasifikasikan teori-teori menurut bidang kluster kerana ia memudahkan mereka membuat sesuatu kajian.

    BalasPadam