Isnin, 19 November 2018

APA ITU TEORI?


NAMA: NOR ATIKAH BINTI SALAMAT
NO MATRIK: BA18110196
NOTA: Saya diwakilkan oleh kumpulan saya untuk tugasan "APA ITU TEORI?"

APA ITU TEORI?

Teori menerangkan bagaimana beberapa aspek tingkah laku atau prestasi manusia dilakukan. Ini membolehkan kita membuat ramalan mengenai tingkah laku tersebut. Teori juga merupakan satu sistem idea yang bertujuan untuk menerangkan sesuatu, terutama berdasarkan idea-idea umum yang bebas daripada perkara yang dijelaskan. Teori dalam bidang sains (Berbeza dengan teori dari segi orang biasa.) adalah logik, prinsip sistematik atau penjelasan yang telah disahkan dan telah mampu mematahkan percubaan untuk membuktikan teori itu palsu. Teori adalah kerangka yang membantu kita menyelesaikan atau mengelompokkan berbagai perilaku-perilaku kita dan menyatukannya menjadi hal yang bermakna. Teori juga adalah sistem abstrak dari sebuah konsep dengan indikasi hubungan di antara konsep-konsep tersebut yang dapat membantu kita memahami sebuah fenomena. Namun, mendefinisikan teori tidak mudah kerana teori dapat diklasfikasikan atau dikategorikan kedalam banyak cara.


MAKSUD TEORI  KOMUNIKASI DARI PANDANGAN BEBERAPA AHLI KOMUNIKASI

  • Ø  Cragan & Shields (1998); teori komunikasi merupakan hubungan di antara konsep teorikal yang membantu memberi secara keseluruhan ataupun sebahagiannya, keterangan, penjelasan, penerangan, penilaian, ataupun ramalan tindakan  manusia berdasarkan komunikasi (orang) berkomunikasi (bercakap, menulis, membaca, mendengat, menonton, dan sebagainya) untuk menjangka masa tertentu melalui media.
  • Ø  Hendri Ma’ruf; teori komunikasi merupakan landasan bagi kejayaan strategi promosi yang dilakukan perinatal, termasuk oleh jenis perusahaan lain di industri apa sahaja. Teori ini menjelaskan siapa yang mengirimkan pesanan apa dengan cara apa kepada siapa dan bagaimana hasilnya.
  • Ø  Littlejohn (1996); teori komunikasi ialah satu teori atau sekumpulan atau pemikiran kolektif yang didapati pada keseluruhan teori terutamanya yang berkaitan dengan proses komunikasi.
  • Ø  Menurut Borman (1989); teori komunikasi ialah satu perkataan atau istilah yang merupakan paying untuk seluruh perbincangan dan analisis yang dibuat secara berhati-hati, sistematik dan sadar tentang komunikasi.
🌀 Mendefinisikan teori tidak mudah karena teori dapat diklasfikasikan atau dikategorikan kedalam banyak cara.


KOMPONEN TEORI ADALAH KONSEP DAN PRINSIP

Konsep adalah representasi simbolik sesuatu yang sebenarnya. Contohnya, pokok, kerusi, meja, komputer, jarak dan lain-lain. Membina adalah perkataan untuk konsep tanpa rujukan fizikal. Contohnya, demokrasi, pembelajaran, kebebasan, dan lain-lain. Bahasa juga membolehkan konsep. Prinsip mengekspresikan hubungan antara dua atau lebih konsep atau konstruk. Contohnya, dalam proses perkembangan teori, seseorang memperoleh prinsip berdasarkan satu orang yang memeriksa atau mempersoalkan bagaimana sesuatu perkara atau konsep saling berkaitan.


KOMPONEN TEORI KOMUNIKASI
  • Ø  Komunikator /Sumber/Pengirim Pesan (Communicator/Source/Sender)
  • Ø  Pesanan (Message)
  • Ø  Mengarang (Encoding)
  • Ø  Media atau Saluran Komunikasi (Channel)
  • Ø  Penyahkodan (Decoding)
  • Ø  Penerima pesan (Communicatee/Receiver)
  • Ø  Umpan Balik (Feedback)
  • Ø  Konteks (Context)
  • Ø  Gangguan (Noise)
  • Ø  Kesan (Effect)

DUA FUNGSI PENTING KONSEP DAN PRINSIP:
  • Ø  Membantu kita memahami atau menerangkan apa yang berlaku di sekeliling kita.
  • Ø  Membantu kita meramalkan peristiwa masa depan (Bolehkah kausa atau korelasional)

TEORI ADALAH SATU SET KONSEP DAN PRINSIP YANG BERKAITAN DIANTARA:
  • Ø  Suatu fenomena.
  • Ø  Tujuannya untuk menerangkan atau meramalkan fenomena tersebut.

KEPENTINGAN TEORI
  • Ø  Teori menyediakan konsep untuk menamakan apa yang kita amati dan menjelaskan hubungan antara konsep. Teori membolehkan kita menerangkan apa yang kita lihat dan memikirkan cara untuk membawa perubahan. Teori adalah alat yang membolehkan kita mengenal pasti masalah dan merancang cara untuk mengubah keadaan.
  • Ø  Teori adalah untuk membenarkan pembayaran balik untuk mendapat pembiayaan dan sokongan - perlu menjelaskan apa yang sedang dilakukan dan menunjukkan bahawa ia berfungsi - teori dan penyelidikan.
  • Ø  Teori adalah untuk meningkatkan pertumbuhan bidang profesional untuk mengenal pasti tubuh pengetahuan dengan teori-teori dari dalam dan di luar bidang pembelajaran jarak jauh. Badan pengetahuan itu tumbuh dengan teori dan penyelidikan. Panduan penyelidikan teori.
  • Ø  Teori ini juga membantu kita memahami apa yang kita tidak tahu dan, oleh itu, adalah satu-satunya panduan untuk penyelidikan. Berkaitan dengan teori, ia meningkatkan keupayaannya untuk menyelesaikan masalah lain dalam masa yang berlainan dan tempat yang berlainan. (Moore, 1991: 2)

FUNGSI TEORI KOMUNIKASI
  • Ø  Dijadikan sebagai penunjuk dalam melakukan penelitian di bidang komunikasi dan informasi.
  • Ø  Teori komunikasi menjadi lebih adaktif dalam memperoleh suatu pemahaman yang lebih luas.
  • Ø  Meninterpretasikan suatu peristiwa menjadi lebih fleksibel.
  • Ø  Dapat memahami  suatu fenomena atau kejadian secara teori mahupun praktis.
  • Ø  Berfikir secara bijaksana sebelum membuat suatu keputusan.

PERKEMBANGAN TEORI

Teori sentiasa disemak semula kerana pengetahuan baru ditemui melalui penyelidikan. Terdapat tiga peringkat perkembangan teori.

  • Ø  Spekulatif - percubaan untuk menerangkan apa yang sedang berlaku.
  • Ø  Deskriptif - mengumpulkan data deskriptif untuk menggambarkan apa yang sebenarnya berlaku.
  • Ø  Konstruktif - membincangkan teori-teori lama dan membangunkan yang baru berdasarkan penyelidikan berterusan.

PROSES PEMBANGUNAN TEORI
  • Ø  Teori-teori praktikal mengambil teori yang ada dalam pendidikan, digunakan untuk pembelajaran jarak jauh, mengembangkan teori baru.
  • Ø  Praktik-penyelidikan-teori melihat apa yang berlaku dalam pembelajaran jarak jauh, mengemukakan kepada penyelidikan, mengembangkan teori dari hasil.
  • Ø  Penyelidikan atau teori bagi teori-teori membina teori awal untuk membangunkan teori kedua, kemudian menerapkan dan mengujinya.

KLASIFIKASI TEORI

֎Teori Grand
Grand teori adalah pemaknaan perilaku dengan cara yang benar secara universal. Teori Grand memiliki kemampuan untuk menyatukan semua pengetahunan yang kita miliki mengenai komunikasi menjadi sebuah kerangka teori.
Contoh;
Teori Marxism Grand: Komunikasi sebagaian besar tidak ada yang wujud, contohnya dalam komuniti, pasti komuniti tersebut berbeza dengan komuniti yang lain.

֎Teori A mid-range
Teori A mid-range menjelaskan perilaku sebuah kelompok orang dibandingkan dengan semua orang atau menjelaskan perilaku semua orang dalam satu waktu atau konteks tertentu. Banyak teori komunikasi yang masuk dalam kategori ini.
Contohnya;
Teori pengurangan tidak jelas: Bagaimana orang berhadapan dengan orang asing.
Teori rundingan muka: Bagaimana orang berbeza budaya mencuba menangani konflik.
Teori kumpulan: Bagaimana orang-orang dalam kelompok bersetuju dengan satu keputusan.

֎Teori Narrow
Teori Narrow menitik beratkan pada orang-orang tertentu pada waktu tertentu atau aturan-aturan komunikasi dalam sebuah konflik umum. Ada beberapa konflik dalam sebuah teori titik pendirian. Contohnya, sebab perempuan harus diklafikasikan dengan menghubungkan pada tingkatan dan ras.

4 ulasan:

  1. Apakah yang kita akan lakukan apabial kita menteorikan sesuatu?

    Kita akan menjelaskan mengapa dan bagaimana sesuatu itu berlaku berdasarkan:
    -apa
    -di mana
    -siapa
    -bila

    BalasPadam
    Balasan
    1. menteirikan sesuatu fenomena juga perlu berdasarkan bagaimana dan kenapa.

      ini untuk melengkapkan konsep 5W, 1H

      Padam
  2. Sebelum kita menteorikan sesuatu, kita mestilah memikirkan fenomena yang berlaku. Contohnya:

    -Fenomena yang berlaku seperti fenomena alam.
    -Fenomena sosial yang berkaitan dengan konteks sosial.
    -Fenomena komunikasi yang bercirikan hubungan antara penerima dan penghantar.

    BalasPadam
  3. Melalui pembacaan saya dan pemahaman saya:

    Teori adalah satu permulaan bagi menentukan suatu kluster. Teori merupakan suatu himpunan yang "peranggapan" yang memulakan suatu pencetuskepada penyelesaian masalah dalam menentukan kluster. Ketidaan konsep 5W, 1H menjadiakn teori yan tercetus tidak dapat dikenalpasti dengan tepat dimana kluster yang boleh teori ini masuki.

    BalasPadam